Denne veiledningen vil aller mest være til hjelp for folk som kan skrive ordene riktig, men som sliter med å finne noe å skrive om som vil falle læreren i smak. Blir du trukket for skrivefeil hjelper det jo ikke at din historie er akkurat noe slikt som læreren vil ha. Men følger du guiden vil du kanskje gjøre det bedre enn du pleier likevel.

Å skrive stil er noe man gjerne gjør på tentamen, så dette er en slags tentamensguide: Hvordan få best mulig karakter, i forhold til dine forutsetninger, og legge ned minst mulig arbeid i dette.

Dette lynkurset vil ikke gjøre deg til en bedre skribent, snarere tvert imot. Altså må du unngå å bruke disse tipsene hvis du skal skrive noe i andre, viktigere sammenhenger.

Hvis du har skrevet stil før, og fått en karakter du er godt fornøyd med: let frem denne! Nå kan det være du er så heldig at du sitter på en fasit på hva slags greier læreren din er fan av. En god stil kan ikke gjentas for mange ganger. Ikke en gang til samme lærer. Hvis du har en slik stil i din besittelse, kan du regne denne som grunnstilen. Selv har jeg en slik stil, og den har nå blitt mal for mange av mine senere stiler. 

Men det kan jo også godt være at du ikke sitter på et slikt dokument, så jeg tenkte å liste opp hva slags greier som pleier å bli tatt godt i mot.

Eksempler på enkle stiler som slår an:

1. En sarkastisk stil

Denne stiltypen er veldig enkel å skrive. Du skriver en vanlig historie som er rett frem i forhold til oppgaven. Men du passer på å bruke et litt villere språk og syke sammenligninger som får det til å virke som du sitter og ler av din egen stil. Det skal helst være litt morsomt.

Her er det om å skrive om noe seriøst på en positivt utroverdig måte. Avslutningen ler helst av historien og får frem at folk er dumme.

 

2. En (egentlig ikke) dyp og undrende stil

Denne pleier å slå an, og får deg også til å virke både smart og reflektert. Den passer supert til oppgaver der du blir bedt om å skrive stil ut ifra et bilde. Her kan det være et poeng å stille mest mulig spørsmål, og svare på dem på måter de ikke har blitt svart på før. Du trenger ikke å tro på det du skriver overhodet.

Det første avsnittet inneholder gjerne mange fine, kloke ord. Det er fint hvis det er en mening bak, men det behøves ikke. Ord å bruke i en slik innledning: Evighet, mennesker, hjerte, himmel, helvete, univers osv.

Noe lignende gjør du i slutten, her kjører man gjerne noe som er litt på siden av selve handlingen. Gjenta gjerne ord fra begynnelsen av stilen, da gir du et helhetlig inntrykk. Læreren vil også tro at det var meningen at han/hun skulle feste seg ved dette i begynnelsen av historien, og at det var på grunn av disse ordene at resten av historien ”skjedde”.

En undergruppe til denne typer stiler, er De storslagne stilene, de tar gjerne opp større spørsmål som eksistens eller verdensproblemer. De har titler som dette: ”A story about being”

 

3. A lovestory

Dette er den aller enkleste og mest utbredte av de 3 hovedtypene. Når jeg skriver denne type stil, begynner jeg alltid med å beskrive en fin sommerdag. Jeg skriver for det meste historien i jeg-person, fra en mannlig synsvinkel.  

Etter at sommerdagen er beskrevet, ser eller møter han henne. Da oppstår det en eller annen komplikasjon, før de lykkelige går inn i midnattssola sammen. I alle fall slutter det i en eller annen ”vakker” scene.

Ikke bli redd hvis du blir litt kvalm av din egen stil. Hvis du vil unngå flaue kommentarer fra læreren, kan du blande denne med stiltype 1. Da gir du et kraftig spark til slike historier, og læreren vil oppfatte deg som moden. En slik stil kan f. eks ha tittelen: ”Ei standard, klissete kjærleikshistorie”

Tips å ta med seg: 

- Noter opp kule ord og setninger på notatarket ditt. 3 utrolige setninger kan redde en stil. Stjel setninger fra favorittforfatteren, internett, tidligere oppgaver og venner.

- Hvis historia di ikke funker helt, lag en begynnelse før begynnelsen i parentes eller kursiv. Dette gjør de fleste andre ikke, og det vil si at din skiller seg ut.

- Bruk tegn! De er våre venner. Les Solems vlogg for innføring i bruk av f. eks semikolon.

- Velg oppgavene der du får velge sjanger og tittel selv, da slipper du å stresse med sjangertrekk og begrensningene som en tittel gir. Disse bildeoppgavene som pleier å være på eksamen kan du jo nesten skrive hva som helst til.

- Skriv for all del mainstream, lærere synes stiler skal følge alle reglene.

- Finn på en slutt! Alle historier skal ha en begynnelse, en midtdel og en slutt. Mange dropper det siste. Læreren skal ikke spørre seg om ”dette var alt”. Ha gjerne en dypere slutt i en setning.

- Ikke beskriv alt, less is more. Fortetta språk er stilig.

- Ikke skriv 10 sider. Mest fordi det irriterer meg at du gjør det. Akkurat som du sier nei til opplesning av stilen i klassen.

- Ikke følg denne guiden hvis du får en kjempeidé på tentamen, dette er ment for tilfeller der idéene mangler.

Lykke til med hva det måtte være!

Tips oss hvis dette innlegget er upassende